Min kundvagn

Stäng

Köpvillkor

 

Köp villkoren gäller vid köp via nätbutiken, www.moblero.se. Vid köp i vår butik i Staffanstorp kan andra villkor gälla. Moblero/Elgenkrona Trading AB Org nr 559030-9158

Besöksadress: Meteorvägen 4 i Staffanstorp. Telefon Vardagar 10.00-18.30 och helger 10.00-16.00.

1. ALLMÄNNA VILLKOR

1.1 ÅLDER

För att köpa en produkt i Moblero nätbutik måste du vara 18 år eller äldre.

1.2 KÖP

Avtal om köp träffas i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en order och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa.

1.3 FELAKTIGA UPPGIFTER

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.

1.4 TRYCKFEL

Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.

1.5 FORCE MAJEURE

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

2. PRISER

I priserna ingår moms med 25 procent. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel”.

3. LEVERANS

3.1 HÄMTA VARORNA SJÄLV

Du kan alltid välja att själv hämta varorna på vårt hämtlager beläget några kilometer från Malmö på Lommavägen 39 Arlöv. Hämtlagrets öppettider Vardagar 09.00-15.00. Så fort dina varor finns klara för hämtning kontaktar vi dig via e-post, SMS eller telefon. Vid utlämningen krävs det att du kan uppvisa godkänd legitimation.

3.2 LEVERANS inom skåne

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med post eller fraktbolag. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.

Större försändelser levereras med M3 Storage direkt hem till dig. Om du vid köptillfället valt alternativet ”Frakt inom Sverige” levereras försändelsen till tomtgräns eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Har du valt ”Frakt med inbärning, endast Skåne, bär vi in dina varor mot en extra kostnad. Montering, av emballering och bortforsling av plast och papp ingår. När dina varor ankommit till vårt lager kontaktar leveransavdelningen dig, bokar en tid, och levererar till dig vardagar kl. 9–17 om detta inte passar finns andra lösningar mot extra avgift.

Vill du få dina kasserade möbler nedmonterade, bortforslade, flytthjälp eller har andra önskemål? Kontakta oss genom info@moblero.se

3.3 LEVERANS TILL ÖVRIGA SVERIGE

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med lämpligast fraktbolag och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en post avi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.

Större försändelser levereras med DHL hem till dig, oftast förankrat på en lastpall. Om du vid köptillfället valt alternativet "Frakt" så levereras försändelsen till tomtgräns eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Inbärning, montering, av emballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte. Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit, du tids bokas och leverans sker till dig vardagar kl. 8-16. På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att fraktbolaget kontaktar dig.

Vid leverans av vissa varor kan leverans ske direkt från tillverkaren hem till dig, på annat sätt än ovan. Om så är fallet meddelar vi dig självfallet om detta så fort som möjligt.

Större försändelser skickas som pall eller paket.

3.5 LEVERANSKOSTNAD INOM SVERIGE

Fri frakt inom Sverige när köpet överstiger 8000 kr.

3.6 LEVERANS TILL ÖVRIGA LÄNDER

Leveranssätt, villkor, leveranstid och kostnad kan variera beroende på land och typ av varor. Om du anger en leveransadress i annat land utanför Norden kan en extra fraktkostnad tillkomma utöver den som anges i din orderbekräftelse kontakta oss för mer information om leveranser till övriga länder info@moblero.se 

3.7 AVGIFT FÖR OUTLÖST FÖRSÄNDELSE ELLER MISSLYCKAT LEVERANSFÖRSÖK

Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post från Moblero samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.

I de fall brev, postpaket eller lastpall/större paket returneras till Moblero av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) Ej löst ut paket från utlämningsställe; 2) Ej varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) Vägrat ta emot leveransen; eller 4) Uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, då kommer Moblero debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300 inkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 1000 inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka kostnaden för returfrakten, samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Moblero. 

I de fall fraktbolagen eller Moblero kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

4. LEVERANSTID

Leveranstiden anges på respektive produkts sida. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. 

Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan dessa varor i vissa fall ha en leveranstid på 1-2 veckor. I sådana fall meddelas du om detta så snart vi behandlat din order. För en del varor kan den angivna leveranstiden ligga inom ett ganska stort intervall (t.ex. 1-8 veckor). Detta är varor som vi normalt lagerför men som har en något längre leveranstid om de tar slut på lager.

Vid köp av beställningsvaror meddelar vi dig leveransvecka så fort som vår beställning hos aktuell tillverkare bekräftats. Observera att detta i vissa fall kan ta upp till två veckor. Självfallet har du rätt att häva din beställning, alternativt utnyttja din ångerrätt, i samband med att du meddelas om specificerad leveransvecka.

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans och är villig att betala extra för detta – lämna ett meddelande när du lägger din order eller kontakta oss info@moblero.se  Till andra länder än Sverige tillkommer en avgift om du önskar delleverans.

Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

5. BETALNING

Vi tar endast kortbetalningar via vår hemsida, önskas andra alternativ vänligen kontakta oss på info@moblero.se. 

6. FULLGÖRANDE

Moblero påbörjar fullgörande av detta avtal när du klickat på knappen "Slutför köp" i kassan. Moblero har fullgjort sin del av detta avtal när du fått fullständig leverans av beställda produkter i din besittning. Du som kund har fullgjort din del av detta avtal när du erlagt fullgod betalning och mottagit leverans av beställda produkter på det sätt som avtalats.

7. LEVERANS

Produkter levereras direkt till den adress du uppgivit vid beställning, alternativt via ombud i samarbete med våra logistikpartners. Moblero skickar beställningar under helgfria vardagar.

Fraktkostnader Sverige:

En fraktkostnad tillkommer vid varje beställning och framgår i kassan.

Lätta leveranser direkt till brevlåda39 kr

Varubrev till ombud eller brevlåda| 49 kr

Tyngre leveranser till ombud (Post Nord eller Schenker) 1-3 dagar | 69kr

Moblero erbjuder fraktfri leverans om värdet på beställda produkter överstiger 8000 kr inklusive moms.

 

6. ÅNGERRÄTT

Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Observera att täcken, sovkuddar, sängkläder, sovplagg, madrasser samt handdukar ingår i ångerrätten förutsatt att förpackningen är obruten. Bruten förpackning kan ej ersättas då detta räknas som hygienartiklar. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara i lika gott skick som när du mottog den, och ska returneras med sitt originalemballage. Vänligen ange ditt namn och ordernummer, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 2-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara. Vid betalning med faktura/delbetalning observera att faktura-/uppläggningsavgiften måste betalas.

Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.

Observera att ångerrätt inte gäller för företagskunder. 

7. BYTE AV VARA

Under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick har du rätt att byta din vara. Vid byte av vara står du själv för returkostnaden. Bytesrätt gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en soffa i ett specifikt tyg och färg. Bytesrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. Kontakta oss alltid före en retur, önskar du byta din vara mot en annan blir detta ett nytt köp samt en retur.

8. REKLAMATION AV VARA

8.1 KONSUMENTKÖPLAGEN

Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt, innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänligen kontakta oss genom info@moblero.se  innan du returnerar varan till oss. Observera att när du returnerar en produkt klistra ej etiketter eller frimärken direkt på originalemballaget. Packa din retur med ett ytteremballage kring produktens originalkartong. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står självfallet vi för returkostnaden.

8.2 TRANSPORTSKADOR 

Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage vänligen kontakta oss via info@moblero.se

8.3 TVIST

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar. Du kan även använda EU-kommissionens formulär.

9. GARANTIER

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen.

10. PERSONUPPGIFTER & COOKIES

Vi tar ansvar för alla personuppgifter, till exempel namn, adress och e-post, som du lämnar till oss eller som vi får del av när du handlar hos oss. Alla sådana uppgifter används endast inom företagets datasystem och hanteras i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig och ge dig god service. Det kan handla om att leverera de varor du beställt, meddela orderstatus, eller att delge dig information om nyheter, kampanjer och erbjudanden.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas så kallade ”cookies” på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.